Diskuse na různá téma

Mnozí první budou poslední a poslední první . . .

5. 10. 2019 12:03
Rubrika: ZRCADLO

              . . . jsou to Ježíšova  slova k apoštolům kterými zakonči svoji odpověď na otázku apoštola Petra, který se ho zeptal:  " . . .  my jsme opustili všechno a šli jsme za Tebou -  co tedy za to dostaneme ??? " (viz Mat. 19, 27-30).

                     Ježíš ve své odpově Petrovi a ostatním apoštolům, ještě před poslední větou (Mat.19,30),  upřesnil svoji  odpověď takto:    " . . .  a každý, kdo pro jméno mé opustí dům, nebo bratry, nebo sestry, nebo otce, nebo matku, nebo manželku, nebo dítky, nebo pole -  stokrát víc dostane  a  život věčný zdědí " (viz Mat.19,29).

                      Toto Ježíšovo sdělení,   (. . .  mnozí prví budou poslední a posllední prvními),   uvedné též u apoštola  (Marka 10,31)  a (Lukáše 13,30) ,  je alespoň pro mne důležité  a   hledal jsem bližší výklad v   KATECHISMU  KATOLICKÉ CÍRKVE  (vydání r.2001) ,  ale  nic bližšího jsem tam nenalezl. 

                        Vždyť kdo opouští v životě  zejména  manželku, matku, děti, otce . . .  je podle mého názoru, takto jednoduše řečeno velmi nesprávné a  špatné a zasloužilo by si to bližší  výklad.

                                   

                                                                           - - - + + + - - - 

                

 

                       

Zobrazeno 1866×

Komentáře

Matonick

Ježíš odpověděl na otázky, co dobrého mají udělat, aby získali věčný život (podle Mt 19,16-22 o „Bohatém mladíkovi“) a pokračoval při hovoru s učedníky (Mt 19,23 -30 v kapitole „O majetku“) podle mne vcelku jasně. Žádný člověk, ať chudý, nebo bohatý, jak je psáno, nemůže spasit sám sebe. Osobní nasazení, že například svobodně opustí všechno, majetek a jako někteří učedníci i svou rodinu, k tomu je Ježíš přece nenutí, není cenou, za níž by si člověk jakoby svou spásu kupoval. Ti, kteří se tázali, byli tedy asi zklamáni. Mladík zcela jistě. Ani pak by se však neměl chlubit svou chudobou. Musel by se chránit pýchy, aby náhodou nebyl překonán majetným člověkem, jenž žije v duchu víry a střídmě. "A tak mnozí první budou posledními a poslední prvními." (Mt 19,30).

Matonick

A další vysvětlení nalezneme v následující kapitole v „Podobenství o dělnících na vinici“ (Mt 20,1-16). Na spásu a na věčný pobyt v Božím království máme naději všichni i ti první i ti poslední, kteří jsme se o tom dozvěděli až na svá stará kolena.

radim24

Všechno opustí, ale to není vše, je to jen takový kamínek do mozaiky. Celý obraz si člověk utváří až když si přečteš Mt 5:10-13. V Mt 5 se vlastně píše o povolání (v. 14-17). To souvisí s tou odměnou, o které píšeš. Jinými slovy žádný křesťan (ani žid) se nemá fixovat na kostel (či synagogu), protože Ježíš říká že máte všechno opustit, což logicky může být klidně i kostel, církev, pokud vás budou kvůli jeho jménu pronásledovat. Další kamínek do mozaiky je Mt 10:34-39 kde se opět mluví o pronásledování a utrpení pro víru. A také o rozdělení, kde vlastní rodina tě zavrhne kvůli tomu, že vyznáváš to pravé Kristo učení.

staryvlk

Matonick:
Dobře. přesto si myslím,že Ježíšova slova v evangeliích by měla pro všechny lidi byt jednoznačnější.
Například: ". . . a každý kdo pro jméno mé opustí rodinu, manželku, děti atd. . . . A BUDE ZACHOVÁVATI MÁ PŘIKÁZANÍ . . . . . stokrát víc dostane a život věčný zdědí.
A sdělení " . . . někteří první budou poslední a poslední první . . . se netýká jen doby kdy se o Ježíšovi dověděli, ale má hlubší smysl, který by mohl být alespoň poznámkou přiblížen.

Matonick

Ježíš by podle mne určitě na naše připomínky ke svým slovům a podobenstvím zaznamenaným v evangeliích všem i každému zvlášť, třeba i při modlitbě k němu, odpověděl a snad by je i upřesnil, abychom je lépe pochopili. Možná by mu však stačilo, že se nad jeho slovy zamýšlíme a uvažujeme nad nimi. Tento způsob je pro mne v poslední době velmi užitečný , když si před spaním přečtu „půlnoční SLOVO NA DEN“, které nám s odkazy na citáty z Písma předkládá na Signálech neznámý autor. Už měsíc se snažím v komentářích na každý jeho citát hned reagovat a následně v klidu pak relaxovat.

Matonick

Třeba i úvaha nad „Podobenstvím o dělnících na vinici“ (Mt 20) nabývá podle mne význam v kontextu poslání církve (Mt 28,16-20), kde poslední povolaní, pohané, i křesťané z pohanů, jsou pozváni, aby zakoušeli Boží spásonosnou činnost stejným způsobem, jako Izrael, vyvolený národ. Je zde popsán styl Božího jednání, který se zjevuje v Ježíšově činnosti, jež je zaměřena na hledání „posledních“. Evangelista Matouš myslím znázorňuje tímto podobenstvím význam záhadné věty: „Mnozí první budou poslední a poslední první“. Účelem podobenství je zbořit obecnou logiku myšlení o výkonech a odpovídajících odměnách, jež je vypůjčená z ekonomického uvažování – a uvažovat o vztahu k Bohu.

Matonick

Katolík se ptá Ježíše: Pane, kolik je těch, kteří budou spaseni – a kteří to budou? A Ježíš mu odpovídá: O to se vůbec nestarej, do toho ti nic není – starej se o to, abys ty sám došel spásy! Ta cesta je totiž náročná, a mnozí z těch, kteří jsou skálopevně přesvědčeni, že už mají své jisté, že mají místo v Božím království předplacené tím, že Krista znají, že s ním mnohokrát jedli a pili, že chodili pravidelně do kostela a účastnili se eucharistické hostiny, mohou zůstat venku. A dovnitř budou pozváni mnozí z těch, kteří přišli z daleka – z jiných národů, kultur a náboženství. Ti první, původní, budou posledními a ti poslední, přicházející z daleka, ti se mohou stát prvními. Nekalkulujte s tím, že jste „domácí víry“a nespoléhejte na to. I to by mohla být jedna z odpovědí na Vaši otázku.

staryvlk

Ano i to by nmohla být jedna z příčin , ale podstata zřejmě bude myšlení, povaha, stav svědomí, každého člověka, jeho smýšlení o sobě, přehnané sebevědomí a podobné vnitřní záležitosti člověka.

Matonick

Máte pravdu. Dnes jsem obdržel výtisk č.41 Katolický týdeník. Na titulní straně je zpráva, že papež František vydal 30.9. apoštolský list: "Aperuit illis" (což jsem si přeložil "Otevřel jim"). Podle textu článku v KT: "s odkazem na pasáž z evangelia sv. Lukáše o tom, jak vzkříšený Ježíš učedníkům "otevřel mysl, aby porozuměli Písmu". Papež stanovil, že 3. neděle v mezidobí ( to bude někdy v lednu) bude zasvěcena oslavě, studiu a šíření Božího slova. Uložil "pastýřům" hledat "způsob jak věřícím ukázat důležitost čtení, promýšlení a denní modlitby s Písmem". O tom jak to teď dělám já, jsem shodou okolností napsal výše. Myslím, že při čtení Písma my laici mnohému stejně hned neporozumíme, a že nám však bohatě bude stačit, že se nad Písmem budeme alespoň zamýšlet.

Matonick

Když jsem se ještě nad tím v noci zamýšlel,vrátil jsem se k tématu, které jak vím Vás taky zajímalo. I tam myslím píše Lukáš v evangeliu něco "o prvních a posledních". https://matonick.signaly.cz/1908/peklo-jeho-existence-a-vecnost-tema-371-k-21-nedeli-v-mezidobi-25-8-2019

Matonick

....Tam bude pláč a skřípění zubů, až uvidíte, jak Abrahám, Izák, Jakub a všichni proroci jsou v Božím království, ale vy budete vyhnáni ven. A přijdou od východu a od západu, od severu a od jihu a zaujmou místo u stolu v Božím království. Ano, jsou poslední, kteří budou prvními, a jsou první, kteří budou posledními.

Matonick

A když už jsem se opět zamýšlel nad tím "Peklem", pak mi přišlo vhod dnešní "Slovo na den" na Signálech , abych aspoň chvíli věnoval jejich zaměstnancům, zlým duchům a démonům, které Ježíš dokázal vyhánět . Dnes tak činí i u nás někteří exorcisté v jeho jménu. https://slovo-na-den.signaly.cz/1910/11-10-2019

Zobrazit 12 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková